Trendy 2022 we flocie: dobre, złe i niejednoznaczne

Rok 2021 się zakończył, a jedna rzecz, która staje się coraz bardziej jasna, to fakt, że branża flotowa może być na krawędzi ogromnego skoku naprzód.

To, że apetyt na rozwiązania łączności flotowej stale rośnie od lat, to przestarzała wiadomość. Właściciele flot od dawna szukają mądrzejszych sposobów na obniżenie kosztów i poprawę wyników finansowych.

Ale teraz wiemy również, że dzięki wpływowi COVID-19 w ciągu ostatnich kilku lat nastąpiła ogromna zmiana w kierunku tych nowych technologii. Operatorzy flot inwestują w rozwiązania IoT i telematyki w bezprecedensowym tempie – globalny rynek telematyki pojazdów może przekroczyć 90 miliardów euro w 2022 roku . Przez cały czas obecne postępy technologiczne w tej dziedzinie obiecują odblokować nowy potencjał i zapoczątkować nową erę transformacji.

Czy to oznacza, że ​​rok 2022 będzie pełen róż? Nie. Czy będą niepowodzenia? Najprawdopodobniej. Czy na drodze jest wiele wyzwań? Cóż, lubimy myśleć o nich jako o możliwościach poprawy.

W każdym razie, jeśli jeszcze nie zwracałeś uwagi na technologię, teraz jest na to czas. Oto podsumowanie tego, czego możesz się spodziewać w nadchodzącym roku.

flota

Dobre:

Bezpieczeństwo i zrównoważony rozwój będą iść w parze

Wielu menedżerów floty straciło sen z powodu redukcji emisji dwutlenku węgla i poprawy wyników bezpieczeństwa kierowców . Firmy flotowe rozumieją znacznie więcej niż tylko zachowanie zgodności, mają do odegrania ważną rolę w przejściu na bezpieczniejszą i czystszą przyszłość dla wszystkich – i wiele do zyskania, czyniąc te cele integralną częścią ich korporacyjnych strategii zarządzania flotą.

Pomimo wciąż istniejących wyzwań, rok 2021 oznaczał znaczący zwrot w kierunku elektryfikacji floty i ta tendencja wzrostowa utrzyma się przez cały przyszły rok. Ten zwiększony apetyt na pojazdy elektryczne skłania również Komisję Europejską do wzmożenia wysiłków na rzecz umożliwienia przejścia na bardziej ekologiczną i zrównoważoną mobilność. Bezpieczeństwo drogowe jest w tym kontekście pozycjonowane jako kluczowa wartość.

W 2022 r. zostanie wprowadzony szereg środków i ulepszonych standardów związanych zarówno ze zrównoważonym rozwojem, jak i bezpieczeństwem, w tym obowiązkowe systemy wspomagania kierowcy – takie jak ostrzeżenia o senności i rozproszeniu uwagi kierowcy, wykrywanie kolizji lub pomoc w przekroczeniu prędkości – oraz obowiązek zgłaszania przez państwa członkowskie rzeczywistych zużycie paliwa i energii.

Podstawą tych inicjatyw będą nowe i powstające technologie cyfrowe, a firmy, które już wykorzystują narzędzia do zarządzania flotą w celu promowania bezpiecznych i ekologicznych zachowań podczas jazdy, będą w stanie szybko dostosować się i rozwijać w tym nowym otoczeniu.

Zielona jazda to bezpieczna jazda. Wykorzystując technologię telematyczną do promowania bezpiecznych zachowań podczas jazdy, przyczynisz się również do zmniejszenia zużycia paliwa i emisji.
Napływ danych w czasie rzeczywistym umożliwiający podejmowanie lepszych decyzji biznesowych

Telematyka w pojazdach, rozwiązania do śledzenia floty i technologie sztucznej inteligencji, takie jak widzenie komputerowe, są stale ulepszane. Ponieważ coraz więcej firm polega na tych narzędziach do zdalnego monitorowania operacji flotowych i zarządzania nimi, ogromne bogactwo danych zebranych ze wszystkich tych systemów umożliwi menedżerom opracowywanie strategii i planów z większą precyzją, eliminując domysły i minimalizując ryzyko. Rezultatem będą lepsze procesy biznesowe, lepsza wydajność, większe oszczędności kosztów i większe bezpieczeństwo pracowników.

Teraz weź to wszystko i pomnóż przez 5G. A raczej o 10, czyli mniej więcej ile razy szybciej będzie w porównaniu z sieciami, z których korzystamy dzisiaj . Lub o 100 – tyle razy więcej urządzeń będziesz mógł podłączyć jednocześnie. Dodaj do tego prawie zerową latencję i uniwersalny zasięg 24/7. Otrzymasz strumień zbiorczych danych ze zdalnych pojazdów i zasobów w ułamku sekundy — dane, takie jak poziomy ciśnienia w oponach, prędkość obrotowa kół, procent użycia hamulców i wszystkie inne pomiary na żywo. Wyobrażać sobie połączenie tego wszystkiego z danymi telematyki wideo z otoczenia, które stworzą pełny panoramiczny widok nawigacji w czasie rzeczywistym, wydajności, diagnostyki, prognozowania i analiz predykcyjnych. A dzięki niskiemu poborowi mocy niektóre podłączone obiekty będą mogły działać przez miesiące lub lata bez pomocy człowieka .

Bądź na bieżąco, ponieważ główni dostawcy sieci komórkowych zaczynają wprowadzać oferty subskrypcji 5G w 2022 roku.
Inwestowanie w technologię telematyczną szybciej się zwróci

Efektywne prowadzenie floty pojazdów to złożone, ale kluczowe zadanie. Aby odnieść sukces w niezwykle konkurencyjnym i stale zmieniającym się środowisku, menedżerowie flot muszą być w stanie łączyć wszystkie punkty w szybkim tempie, podejmować błyskawiczne decyzje – właściwe – zawsze, gdy zajdzie taka potrzeba, oraz zarządzać swoimi pracownikami w czasie rzeczywistym. A wszystko to muszą robić zdalnie.

Ponadto podczas planowania długoterminowego muszą przyjąć podejście oparte na dowodach. Umożliwi im to terminowe identyfikowanie trendów i zagrożeń i proaktywne zarządzanie nimi, szybkie reagowanie na zmiany lub kryzys oraz elastyczność jako firma.

Mówiąc najprościej, sukces floty w 2022 r. i później będzie w dużej mierze zależał od wyboru odpowiednich narzędzi do zarządzania flotą do zarządzania codziennymi operacjami, zbierania wszystkich właściwych danych dotyczących ich kierowców i pojazdów oraz wykorzystywania spostrzeżeń do zabezpieczania ich na przyszłość biznes. Jest to szczególnie ważne, ponieważ rosną koszty posiadania i prowadzenia floty. Firmy, które zainwestowały w technologie łączności flotowej, mogą spodziewać się zwiększonego stosunku kosztów do korzyści dzięki znacznym oszczędnościom, jakie umożliwia ta technologia.

Złe:

Oczekuje się, że od menedżerów floty zrobi się więcej za mniej

W świecie po COVID wisi idealna burza, co prowadzi do zwiększonej presji na kontrolę kosztów i pojemność floty. Zakłócenia w łańcuchu dostaw – takie jak brak mikroprocesorów – w połączeniu z akumulacją popytu w latach 2020 i 2021 oznaczają, że koszty wszystkiego, od części i pojazdów (nowych lub używanych) po koszty konserwacji i robocizny, wzrosły w zasadzie. Ponadto ostatnie podwyżki cen oleju napędowego i benzyny mogą utrzymywać się przez kolejne miesiące.

Mało tego, menedżerowie flot mogą mieć do czynienia z dłuższym czasem oczekiwania na wymianę starszych pojazdów na nowe, podczas gdy wielu zdecyduje się całkowicie odłożyć plany odnowienia floty. W efekcie będą musieli zaplanować możliwość dłuższych przestojów, ponieważ starsze pojazdy mogą mieć większe potrzeby w zakresie konserwacji – nie wspominając o tym, że prawdopodobnie będą spalać więcej paliwa.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, ile czasu upłynie, zanim wszystko się ułoży. Do tego czasu menedżerowie floty będą musieli skoncentrować się na optymalizacji wykorzystania posiadanych obecnie aktywów, jednocześnie proaktywnie podejmując kroki w celu minimalizacji kosztów.
Brak kierowców nie zniknie w najbliższym czasie

Istnieje kilka czynników, które wpływają na rotację kierowców, a kwestia ta od dłuższego czasu jest głównym problemem w branży transportu ciężarowego.

Po pierwsze, populacja kierowców starzeje się – przy średnim wieku kierowców przekraczającym obecnie 50 lat, oczekuje się, że wielu z nich wkrótce osiągnie wiek emerytalny. Sytuacja pogorszyła się jednak, gdy po zniesieniu ograniczeń związanych z koronawirusem aktywność gospodarcza zaczęła ponownie rosnąć. Całe to stłumione żądanie, które trzeba było spełnić, spowodowało niezwykle duże obciążenie pracą kierowców, co doprowadziło do dużego niezadowolenia z pracy i fali rezygnacji .

Tymczasem zbliżające się zmiany w prawie pracy w transporcie drogowym w ramach unijnego Pakietu Mobilności mogą pogorszyć sytuację – zanim jeszcze ją polepszą. W celu poprawy złych warunków pracy kierowców, nowe przepisy, które wejdą w życie w pełni w lutym 2022 r., narzucają nowe minimalne okresy odpoczynku kierowców i czas spędzony w domu oraz ograniczają czas podróży do maksymalnie czterech tygodni.

Okaże się, czy te zmiany pomogą ograniczyć niedobór kierowców i ostatecznie przyciągnąć młodsze pokolenie kierowców, ale w międzyczasie floty mogą mieć trudności ze znalezieniem dodatkowych talentów, aby pokryć różnicę. Oznacza to, że oprócz robienia wszystkiego, co w ich mocy, aby zaangażować i zatrzymać swoich obecnych kierowców, firmy muszą znaleźć sposoby na maksymalizację wydajności, oszczędzając czas i kłopoty przy pomocy technologii.

Poprawa warunków pracy jest również postrzegana jako sposób na przyciągnięcie większej liczby kobiet kierowców ciężarówek w celu rozwiązania problemu niedoboru kierowców.

Niejednoznaczne:

Świat według Covida to wciąż świat niepewności i niestabilności .

Właśnie wtedy, gdy myśleliśmy, że prawie wyszliśmy z lasu, pojawia się nowy wariant, który może, ale nie musi, zagrozić naszym zbiorowym wysiłkom, aby powstrzymać rozprzestrzenianie się koronawirusa (w trakcie pisania tych słów badanie wpływu wariantu O jest niejednoznaczne). Wciąż pojawia się groźba nowej blokady, a wraz z nią obawy o dalsze zakłócenia w łańcuchu dostaw.

Spójrzmy prawdzie w oczy, niepewność może być nieodłączną częścią „nowej normalności”. Jedno wydaje się jasne: firmy muszą albo się dostosować , albo pozostać w tyle.

Co więc powinien zrobić menedżer floty?

Być przygotowanym. Bądź na bieżąco z trendami i zacznij dokonywać pomiarów, aby już dziś zacząć wprowadzać ulepszenia. Wybierz odpowiedniego dostawcę telematyki, aby mieć pewność, że masz do dyspozycji odpowiednie dane i wsparcie, którego potrzebujesz, aby łatwo je zinterpretować.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o tym, jak może pomóc Twojej firmie zaoszczędzić pieniądze i wyprzedzić krzywą postpandemiczną, skontaktuj się z nami lub poproś o demonstrację.

A więcej na tych stronach

  Trendy 2022 we flocie: dobre, złe i niejednoznaczne